De C van Citroen

 
         Begin 80-er jaren begonnen tv-kijkers de commercials beter te vinden dan de programma’s. Mensen gingen naar reclame kijken als een vorm van kunst. Weliswaar toegepaste kunst, maar toch. Reclame was eindelijk volwassen geworden.
         Sindsdien zijn er heel wat briljante advertenties gemaakt. Maar slechts een handvol hebben de tand des tijds doorstaan. Deze voor de CX die de wedergeboorte van het model symboliseert is in mijn ogen zo’n mijlpaal advertentie.
         Citroën bouwde indachtig de filosofie van zijn oprichter nog steeds futuristische auto’s die hun tijd qua techniek en design ver vooruit waren. Desondanks konden de verkopen van de CX wel een opkikker gebruiken.
         Tot dan waren de meeste autocampagnes rationele campagnes, maar over die boeg hoefden ze het met de CX niet te gooien. Want de CX had sinds zijn introductie een reputatie opgebouwd als onbetrouwbare roestbak.
         Een aspect waarmee de auto zich wel in positieve zin van de concurrentie onderscheidde was zijn eigenzinnige herkenbare vorm. En die lijn werd het uitgangspunt voor de campagne.
         Een voor die tijd revolutionaire keuze en een strategie die later met veel succes ook werd toegepast door Absolut wodka.
         De campagne ging met wisselend niveau van start, maar uiteindelijk culmineerde hij in een advertentie waarin alles op zijn plek viel.
         In deze advertentie komt alles samen wat André Citroën voor ogen moet hebben gehad toen hij besloot auto’s te gaan bouwen. En hetzelfde geldt natuurlijk voor de bedenkers.
         Deze advertentie legt zonder woorden de ziel van het merk bloot. En levert zo ongevraagd het bewijs voor de stelling dat de beste tekst soms geen tekst is.
         De mysterieuze fotografie voegt iets ongrijpbaars zeg maar iets ‘je ne sais quoi’ toe aan deze niet bepaald doorsnee advertentie. En leverde zo een niet geringe bijdrage om dit een van de meest besproken en bewonderde auto-advertenties die ik ken te maken. Een baanbrekende advertentie met museale kwaliteiten.
 
Advertentie die de conventies in autoreclame aan zijn laars lapte en zo een icoon werd.
Art: Henny van Varik Copy: Ron Meijer Fotografie: Boudewijn Neuteboom